Weg met die ‘rocky road’: zo kom je van hormonale acne af

2. Stress vermijden

Probeer het hoofd koel te houden tijdens een stressvolle periode. “Stress zet namelijk je talgklieren aan het werk, waardoor de acne kan verergeren. Zorg dus voor voldoende ontspanning of zoek een uitlaatklep, zoals sport. “Door te bewegen maakt je lichaam ontstekingsremmende stoffen aan, die de ontwikkeling van acne helpen voorkomen”, aldus Mitra.

3. Let op je voeding

Een andere manier om je hormonen onder controle te krijgen, is door een gebalanceerd dieet. “Door bijvoorbeeld veel goede vetten (avocado, kokosolie, olijfolie) te eten, hou je de ontstekingswaarde van je lichaam laag. Vetten die je beter kunt vermijden zijn lijnzaadolie en zonnebloemolie, die kunnen juist een trigger zijn voor meer ontstekingen in de huid. Ook voldoende eiwitten en vezels via groente en fruit zijn een must voor een mooie en gezonde huid”, legt de expert uit. Bewerkte producten kunnen we volgens haar maar beter later staan. Mitra deelt ook nog een tip als je zin hebt in suikers. “Neem in dat geval wat dadels, die smaken lekker zoet en zitten boordevol vezels”.

4. Drink veel water

Wist je dat de huid het grootste orgaan is van je lichaam? Het is daarom belangrijk om deze goed te hydrateren. “Drink minimaal twee liter water per dag en vermijd frisdrank, koemelk en alcohol, omdat deze acne kunnen verergeren”, aldus Mitra.

5. Ga voor probiotica

Probiotica zijn levende bacteriën die gunstig zijn voor de darmen, het deel van ons lichaam dat een grote rol speelt bij het omzetten van onze hormonen. Mitra: “Probiotica vind je in bepaalde yoghurtdrankjes zoals kefir. Maar je kunt ook probiotica innemen als supplement.”

6. Zorg dat je voldoende slaapt

Onze huid herstelt ‘s nachts sneller dan overdag. Daarom is het van belang om goed te slapen. Volgens Mitra zorgt een verstoord slaapritme namelijk voor een hormonale disbalans. Slaap je over het algemeen wat minder goed? Zorg er dan in ieder geval voor dat je elke dag rond dezelfde tijd naar bed gaat. Mitra tipt: “Maak het in je slaapkamer ook zo donker mogelijk, zodat je makkelijker in slaap kunt vallen.”

Lees ook: Houd je oestrogeenspiegel in balans met deze vier tips

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: &C | Beeld: Pexels