Wereldprimeur in Rotterdam: eerste lingeriewinkel ter wereld met donkere huidkleurige beha’s

Een eye-opener voor de rest van de wereld

In hartje Rotterdam heeft lingeriewinkel SuperBra een wereldprimeur te pakken: als allereerste lingeriewinkel ter wereld verkopen ze huidkleurige beha’s voor donkere vrouwen tot en met cupmaat O. LindaNieuws sprak met de eigenaresse van de winkel, Floor van de Pavert.

Toen de onderneemster de winkel anderhalf jaar geleden opzette, was ze verbaasd dat er voor donkere vrouwen nog geen huidkleurige beha’s op de markt te vinden waren.

Nergens te koop

Floor vertelt: “Dat leek mij een vanzelfsprekendheid. Toen ik er bij mijn leveranciers naar vroeg, kwam ik erachter dat ik ze nergens kon inkopen. ‘We hebben het weleens geprobeerd, maar het liep niet’, kreeg ik te horen.” Ze bleef lobbyen, gesterkt door de hashtag Benniebeige: een campagne voor meer kleur in de mode-industrie. Uiteindelijk kreeg Floor een van haar leveranciers, een Pools merk, zover. Ze koos twee kleuren bruin, “En we hebben gekozen voor een model dat voor zoveel mogelijk vrouwen werkt”, licht ze toe.

Kip-en-eiprobleem

Het gebrek aan verschillende huidkleurige beha’s is volgens Floor een kip-en-eiprobleem. “Merken hebben het blijkbaar wel geprobeerd, maar winkels kochten het niet in. Aan de andere kant denk ik dat donkere vrouwen zich er langzaamaan ook bij hebben neergelegd en er dus niet om vragen.” Zo kwam het dat winkels als Hema, Hunkemöller en H&M zich beperken tot de kleur beige.

76 verschillende maten

Toch is het SuperBra gelukt om inmiddels veel meer variaties aan te bieden aan de consument. Sinds deze week verkoopt de winkel beha’s in 5 verschillende kleuren en in 76 verschillende maten. Deze diversiteit aan kleuren en cupmaten maakt de Rotterdamse winkel zo uniek. Sinds de start van de verkoop van de twee nieuwe kleuren is de klandizie in Floors winkel gegroeid. “Ik denk dat we het de komende dagen superdruk krijgen. Ik heb er van iedere maat één ingekocht.” Naar alle waarschijnlijkheid zal ze snel opnieuw inkopen moeten doen. “Wat ik vooral hoop, is dat deze aandacht een impuls geeft aan andere winkels.”

Lees ook: Deze bekende en stoere zangeres is uitgeroepen tot ‘mooiste vrouw op aarde’

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: LindaNieuws | Beeld: SuperBra en videostill, Dove Campagne