Dit is waarom de ‘8 tot 8’-regel een wondermiddel is voor je darmen

De regel is even wennen, maar dan heb je ook wat!

Gezonde darmen zijn heel belangrijk voor je algehele gezondheid. Werken je darmen niet naar behoren, dan zul je dat niet alleen in je buik, maar ook in de rest van je lichaam voelen. Een slechte darmflora kan namelijk in verband worden gebracht met allerlei ziekten. Gelukkig kan deze ‘8 tot 8’-regel helpen!

De ‘8 tot 8’-regel kan uitkomst bieden.

Tussen acht en acht

Een slechte darmflora wordt in verband gebracht met overgewicht, depressie, alzheimer en allergieën. Het is dus belangrijk om je darmen tevreden en gezond te houden en dat schijnt helemaal niet zo moeilijk te zijn. Volgens dokter Rangan Chatterjee is het om dit te bereiken belangrijk om de ‘8 tot 8’-regel toe te passen. Deze regel houdt in dat je alleen maar maaltijden consumeert tussen ‘s ochtends acht uur en ‘s avonds acht uur. Daarvoor en daarna eet je dus helemaal niets meer.

Prikkelbare darm

Volgens de dokter is de regel erg goed voor de gezondheid van de darmflora omdat het inlassen van een kleine pauze, een periode waarin je niet eet, ervoor zorgt dat de groei van bacteriën die de darmwand helpen schoonmaken wordt gestimuleerd. Daarnaast is de regel voor mensen die kampen met het prikkelbare-darmsyndroom een welkom rustmoment: door eventjes niets te eten haal je de ‘prikkel’ weg en gun je je darmen rust. De dokter beweert dat de regel niet alleen gunstig is voor je darmflora, maar ook voor je immuunsysteem en gewichtsverlies.

Voedingspatroon

De regel geeft je darmen dan wel de benodigde rust, maar voor een tevreden spijsvertering is wát je eet ook belangrijk. Zo is het belangrijk om zo natuurlijk mogelijk te eten (geen pakjes en zakjes) volkoren granen te eten, ‘witte’ producten zoals wit brood en witte pasta te laten staan, voldoende fruit en groente te eten en veel water te drinken. Daarnaast is het belangrijk om niet te veel verzadigde vetten en suikers tot je te nemen en om regelmatig te bewegen. Pas je de ‘8 tot 8’-regel toe én let je op je voedingspatroon, dan krijg je sowieso gelukkige darmen!

Lees ook: Huh? Door deze vreemde schoenen lijk je veel slanker!

Dit bericht bewaren? Pin hem dan op Pinterest

Bron: HLN.be | Beeld: Pexels