Dit kan de reden zijn dat je niet afvalt, terwijl je wél onder je caloriebehoefte eet


Wat een frustrerend gedoe

Je calorie-inname beperken en onder je caloriebehoefte eten kan een hele opgave zijn. Toch wordt hier weleens voor gekozen als iemand wil afvallen. En wanneer je voor je eigen gevoel eet als een muis, dan moet je dat resultaat toch zeker wel kunnen zien op de weegschaal? Helaas, dit is niet altijd het geval. Waar komt dat toch door?

Er zijn drie mogelijke redenen waarom het afvallen toch niet lukt.

Je metabolisme vertraagt. Je calorie-inname kun je op twee manier beperken: door veel te eten van dingen waar weinig calorieën inzitten 
óf door hetzelfde te blijven eten als voorheen alleen dan minder. In het laatste geval vertraagt je metabolisme. Je eet minder, dus er valt minder te verbranden. Je metabolisme kan dan tot wel 45 procent dalen! In dat geval gaat het afvallen dus alles behalve voorspoedig. Zorg ervoor dat je genoeg blijft eten en kies voor dingen waar je lang van vol zit, maar die voedzaam zijn en laag in calorieën.

Je slaat meer vet op. Wanneer je te weinig eet, zal je lichaam over kunnen gaan in een overlevingsstand. Dit houdt in dat bepaalde enzymen in lichaam vet juist gaan opslaan. Zodra je lichaam uit balans raakt door te weinig eten, gaat het vet opslaan zodat hier in nood energie uitgehaald kan worden.

Je verliest spiermassa. Als jij gedurende langere tijd minder koolhydraten en vetten eet, heeft je lichaam op een gegeven moment niets meer om te verbranden. Je lichaam gaat dan energie halen uit spieren, wat logischerwijs leidt tot het verlies van spiermassa. Hierdoor krijg je niet alleen een slapper lichaam, maar verbrand je ook minder. Je spiermassa bevordert je verbranding, ook wanneer je niets doet.

Lees ook: Zoveel calorieën verbrand je met een kwartiertje douchen

Dit bericht bewaren? Pin hem dan op Pinterest

Bron: Freshh | Beeld: Pexels