Zo krijg je op een makkelijke én smakelijke manier meer vezels binnen

Wij gaan dit voortaan altijd doen

Iedereen heeft weleens last gehad van een opgeblazen gevoel, nadat hij of zij veel te veel vette dingen heeft gegeten. In het nieuwe jaar willen we beter letten op wat we allemaal naar binnen werken en willen we meer vezels eten. Vezels verbeteren immers de spijsvertering én hebben een positief effect op je cholesterolgehalte. Daarnaast geven vezels je ook nog eens een verzadigd gevoel. Wat wil je nog meer?

Vezels en nog meer vezels
Je kunt meer vezels binnenkrijgen door regelmatig volkorenontbijtgranen te verorberen. Deze granen zitten niet alleen vol met vezels, maar zijn ook heel gezond. Zo blijkt uit een onderzoek van Harvard School of Public Health dat mensen die regelmatig volkorenontbijtgranen (die nauwelijks suiker bevatten) consumeren een hogere levensverwachting hebben. De kans dat deze eters overlijden aan hart- en vaatziektes of diabetes is kleiner dan bij mensen die deze maaltijd overslaan. Lust jij geen ontbijtgranen? Dan zijn er gelukkig ook andere manieren om meer vezels binnen te krijgen.

  • Ontbijt: drink ’s ochtends een glaasje verse abrikozen-, peren-, of perziksap om wat extra vezels binnen te krijgen. Ook het toevoegen van wat lijnzaad aan je yoghurt levert je extra vezels op.
  • Lunch: heb je tussen de middag zin in een roerei of omelet? Voeg dan wat ui, knoflook en/of broccoli toe aan je maaltje. Vervang daarnaast de bruine boterham door een volkoren boterham. Doe jij je liever tegoed aan een soepje? Kies dan voor een variant met linzen, chili of bruine bonen.
  • Diner: staat een AVG-tje bij jou op het menu? Vervang de aardappelen dan door zoete aardappel. Minstens zo lekker en je krijgt meteen meer vezels binnen. Vergeet vooral niet om veel groentes te eten. 

Lees ook: Te veel gegeten? Zo kom je binnen 30 seconden van dat opgeblazen gevoel af!

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: Women’s Health Mag | Beeld: Pexels