Een middagdutje: is het nou juist wel of niet goed voor je?

Slapen in de middag is misschien toch niet zo’n goed idee..

Wanneer het koud en regenachtig buiten is, sluiten we ons het liefst binnen op onder een dekentje en doen we even een korte powernap in de middag. Op deze manier kom je in een korte tijd weer even helemaal bij en is je energielevel weer opgeladen om de rest van de dag/avond door te komen. 

We weten allemaal hoe heerlijk het voelt om in de middag even je ogen te sluiten en bij te komen. Maar is het wel zo’n goed idee?

Korte slaapjes
Neuroloog en slaapdeskundige Chris Winter bracht onlangs zijn boek Waarom je niet slaapt en hoe het op te lossen uit. Hierin legt hij precies uit of het doen van een middagdutje nou eigenlijk wel zo goed voor je is. Er zit blijkbaar een klein addertje onder het gras, want hoewel een middagdutje wel goed voor je kan zijn, moet hiertegenover staan dat je vervolgens ook ‘s nachts efficiënt en lang genoeg slaapt. Winter zegt hierover het volgende: “Het is niet de bedoeling dat je overdag korte slaapjes inlast om uren in te halen die op een ander moment verloren zijn gegaan.” Ook is het daarnaast van belang dat zo’n middagdutje geen negatieve invloed heeft op je aankomende nachtrust en dat je hier goed rekening mee houdt. Overdag slapen kan, indien je dit niet te lang doet.

Powernap
Des te eerder eerder je kort slaapt op de dag, des te beter het kwalitatief gezien is voor de nachtrust. Winter zegt hierover: “Een gevleugelde uitspraak onder slaapartsen is: een vroeg dutje voegt iets toe aan de slaap van de nacht ervoor, een late haalt iets af van de slaap van de nacht die gaat komen.” Ook te lang slapen overdag is niet goed voor je. “Twintig tot dertig minuten is ideaal. Dan ben je weer helemaal bij de les en krijg je ook geen last van die vervelende dufheid in combinatie met een lichte hoofdpijn die je na een uit de hand gelopen dutje kunt voelen. Als je overdag te lang rust, komen de hersenen soms in de fase van diepe slaap waardoor wakker worden lastiger wordt.” Volgens de neuroloog en slaapdeskundige is het dus beter om kort en vroeg te slapen dan laat en lang.

Lees ook: Dit gebeurt er als je je make-up er niet afhaalt voor het slapengaan

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: Margriet | Beeld: From the Grapevine