Een betere nachtrust? Dan moet je je slaapkamer in déze kleur verven!

En deze kleur kun je het beste mijden!

Ben je niet een goede slaper? Dan is dat een erg vervelend gegeven. Gelukkig kun je genoeg doen om je nachtrust te verbeteren: zo zijn er tal van middelen op de markt die jou slaperig maken (denk aan melatonine en valeriaan), kan een aangepast dieet voor een betere nachtrust zorgen en kun je je lichamelijke beweging opschroeven. 

Maar ook kun je je slaapkamer in een andere kleur verven!

Slaapkamerkleur
Want naast het feit dat je de oorzaak van je slechte nachtrust in je voedingspatroon en je levensstijl moet zoeken, kan de omgeving waarin je slaapt ook een rol spelen. Onderzoekers vermoedden dat de slaapkamer zelf -en dan met name de kleur van de slaapkamer- weleens een grote invloed zou kunnen hebben op de nachtrust. Ze gingen daarom langs de deuren van 2000 Britse gezinnen om de link tussen de kleur van de slaapkamer en de kwaliteit van de slaap te onderzoeken.

Blauw
Wat bleek? De mensen die de nacht spendeerden in een blauwe slaapkamer sliepen zo’n 7 uur en 52 minuten per nacht; de beste score. Dat mensen in een blauwe slaapkamer beter en langer slapen dan in een andere kleur slaapkamer heeft volgens de onderzoekers alles te maken met het feit dat een blauwe slaapkamer kalme en rustige gevoelens stimuleert. Dit zou het in slaap vallen bevorderen maar er ook voor zorgen dat iemand minder gestresst wakker wordt. Heb je nu toevallig een hekel aan blauw? Dan zijn groene en gele slaapkamers ook heel goed; in slaapkamers met deze kleuren slaapt men gemiddeld 7 uren en 40 minuten.

Paars
Een grijze en paarse slaapkamer is echter niet zo’n goed idee: deze kleuren kunnen gelinkt worden aan depressieve gevoelens en somberheid. Daarnaast bleek uit het onderzoek dat mensen in een paarse slaapkamer tot minder dan 6 uur per nacht sliepen, een heel groot verschil wanneer je dit vergelijkt met de andere resultaten. Volgens de onderzoekers heeft dit alles te maken met het feit dat paars een stimulerend effect teweegbrengt dat ervoor zorgt dat je minder goed in slaap kunt vallen. Ditzelfde geldt dus waarschijnlijk voor slaapkamers in andere stimulerende kleuren zoals rood en oranje.

Lees ook: Deze 4 ‘onschuldige’ slaapproblemen moet je nooit negeren

Dit bericht bewaren? Pin hem dan op Pinterest
Bron: Viva | Beeld: Pexels