Dít is het ideale tijdstip om naar bed te gaan voor de beste nachtrust

Op welk tijdstip ga jij naar bed?

Slapen; we roepen altijd dat het onze hobby is en dat we het liefste de hele dag in bed liggen. Toch brengt 55 procent van de mensen in de wintermaanden veel te weinig uren onder de lakens door. Het gevolg? Een bijna chronische vermoeidheid en een constante behoefte aan slaap die niet meer in te halen is. 

Hoe laat moeten we naar bed om voldoende slaap te krijgen?

Nachtrust
We weten allemaal dat het belangrijk is om voldoende uren slaap te pakken. We weten ook allemaal dat dit bijna onmogelijk is. Vaak denken we dat we vroeg genoeg naar bed gaan als we om elf uur ons mandje induiken, maar een simpel rekensommetje leert ons dat we écht niet genoeg slaap krijgen als we vervolgens weer om zeven uur opstaan; je slaapt immers niet direct zodra je hoofd het kussen raakt. Hoe laat moeten we dan wel naar bed gaan om optimaal te kunnen genieten van onze nachtrust?

Veertig minuten
Volgens nieuw wetenschappelijk onderzoek slapen mensen in de wintermaanden gemiddeld 6 uur en 15 minuten per nacht, wat 40 minuten minder is dan in de zomermaanden. Dit is echter te weinig om optimaal te kunnen functioneren. Zorg er dus voor dat je in de winter 40 minuten eerder naar bed gaat dan in de zomer om je energie op peil te houden. Ga je dus in de zomermaanden altijd om half twaalf slapen en voel je je daar kiplekker bij? Zorg er dan voor dat je in de wintermaanden om kwart voor elf je bedje opzoekt.

Lees ook: Bewezen: langer slapen maakt koppels gelukkiger

Dit bericht bewaren? Pin hem dan op Pinterest

Bron: Cosmopolitan | Beeld: Pexels