Lichamelijke- en geestelijke klachten? Dit schema vertelt welke vitaminen en mineralen je tekort komt

Hier kun je een vitaminetekort aan herkennen

Een groot deel van de Nederlandse bevolking krijgt minder voedingsstoffen binnen dan wordt aanbevolen. Heb je bijvoorbeeld rusteloze benen? Vaak last van hoofdpijn? Dan is het heel goed mogelijk dat je wel wat extra vitaminen kunt gebruiken. Met name het mineraal magnesium kan deze klachten goed verhelpen.

Het onderstaande overzicht laat zien aan welke vitaminen of mineralen je mogelijk een tekort hebt.

Kenmerken

Eet je onvoldoende groente, fruit en andere gezonde vetten? Dan kan je op den duur vervelende lichamelijke klachten krijgen. Bijvoorbeeld een tekort aan foliumzuur kan leiden tot darmstoornissen, vermoeidheid of zelfs depressie. Magnesiumtekort is te herkennen aan hoofdpijnklachten, rusteloze benen en stress. Heb je een droge, jeukende huid? Dit kan betekenen dat je wel wat extra gezonde vetzuren als omega-3 kunt gebruiken.

Schema

De onderstaande afbeelding geeft een overzichtelijk schema weer van veelvoorkomende kwalen met betrekking tot het tekort van bepaalde vitaminen of mineralen. Zorg voor een gezonde voeding en probeer de dagelijkse portie van 250 gram groente en fruit aan te houden om de kwalen te voorkomen.

Symptomen

Een tekort aan…

Gebarsten lippen IJzer, vitamine C
Hoofdpijn Magnesium, vitamine B12 en B6
Slechte adem Slechte mondverzorging, ijzertekort
Jeukende hoofdhuid (roos) Biotine, vitamine B7, gebrek aan gezonde vetzuren
Mondzweren/pijnlijke tong IJzer, foliumzuur, vitamine B12 en B3
Dunner/uitvallende haren IJzer, vitamine C
Acné Zink
Smaakverlies Zink
Rode, gevoelige huid rondom de neus Vitamine B12, B6, zink
Laag energielevel B vitaminen, magnesium, vitamine D
Stress Magnesium, zink, gezonde vetzuren
Laag libido Vitamine D
Psoriasis Vitamine D, meerdere vitaminen B en gezonde vetzuren
Angstgevoelens Meerdere mogelijkheden: voornamelijk B vitaminen, magnesium, vitamine D, calcium
Depressie Vitamine D, B, magnesium, gezonde vetzuren
Rusteloze benen IJzer, magnesium
Droge, jeukende huid Omega-6, gezonde vetzuren
Pijnlijke gewrichten Magnesium, kalium, natrium, calcium, vitamine B1 en D
Witte puntjes op nagels Zink, ijzer
PMS/PMT (premenstrueel syndroom) Magnesium, oestrageen
Gebroken, broze nagels IJzer
Koude handen en voeten IJzer (bloedarmoede)
Vermoeidheid B vitaminen, ijzer, magnesium (traag werkende schildklier)
Slapeloosheid Magnesium

Lees ook: Het hooikoortsseizoen is begonnen: zó ga je die nare klachten tegen!

Dit bericht bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: Margriet | Beeld: videostill, Consumentenbond Video