Hoeveel calorieën mag je op een dag eten en hoe ziet je dagmenu er dan uit?

Hoeveel calorieën eet jij ongeveer op een dag?

Als wij denken aan een dieet maken we er al snel een zie-eet van. Alles wat er lekker uitziet eten we gewoon op. Maar als je enigszins op je calorieën-inname wilt letten en niet wilt aankomen, is het zie-eet niet het verstandigste voedingspatroon dat je kunt volgen. Hoeveel calorieën mag je eigenlijk op een dag eten zonder aan te komen?

Het hangt af van meerdere factoren

Eten

Uitvogelen hoeveel calorieën je mag eten op een dag is best lastig. Je calorie-inname hangt af van een aantal factoren als geslacht, leeftijd en lengte. Ook hangt het af van de hoeveelheid calorieën die je lichaam in ruststand verbrandt. Dat kun je hier berekenen. Ook kun je hier zien hoeveel calorieën je op een dag mag eten aan de hand van hoe actief je bent. Toch ben je er dan nog niet. Dit is slechts een indicatie van hoeveel calorieën je mag eten om op hetzelfde gewicht te blijven. Je moet er tevens rekening mee houden dat hoe jonger en langer je bent, hoe sneller je metabolisme werkt. Ook moet je er rekening mee houden hoeveel je sport en beweegt. Hoe actiever je bent hoe meer energie je (uit voeding) nodig hebt.

Aanbevolen calorieën eten

Veel mensen denken dat ze door minder te eten dan ze nodig hebben, afvallen. Maar dat is niet zo. “Minder eten dan je lichaam nodig heeft, kan je metabolisme vertragen en spieren afbreken. Als je niet de nodige calorieën binnenkrijgt, kun je je slap voelen, extra honger hebben en last hebben van stemmingswisselingen”, vertelt voedingsdeskundige Felicita Stoler aan Good Housekeeping. Te veel calorieën eten is uiteraard ook niet goed. Als je dit te vaak doet, kom je aan. Hoe vind je dan de juiste balans?

Balans

Aan de hand van je BMR, hoeveel calorieën je mag binnenkrijgen om niet aan te komen en hoeveel je beweegt, moet je voor jezelf bepalen hoeveel calorieën je mag binnen krijgen. De volgende informatie zou je als richtlijn kunnen nemen.

Erg actief

Als in je vrije tijd graag traint in de sportschool en veel beweegt of elke dag fysiek zwaar werk doet, zou je als vrouw tussen de 2000 en 2500 calorieën per dag moeten eten. Voor mannen geldt tussen de 2500 en 3000 calorieën.

Redelijk actief

Beweeg je elke dag tussen de 30 á 60 minuten? Dan heb je als vrouw zo’n 1900 á 2000 calorieën nodig. Voor een man geldt 2400 á 2500 calorieën.

Licht actief

Zet je op een dag tussen de 5000 á 8000 stappen? Dan mag je rond de 1800 calorieën eten. Een man mag in dit geval rond de 2200 calorieën eten.

Zittend

Heb jij een zittend beroep en beweeg je over het algemeen niet veel (je zet minder dan 5000 stappen per dag) dan mag je rond de 1600 calorieën eten. Een man mag in dit geval rond de 1800 calorieën eten.

In bovengenoemde is niet meegenomen wat iemands lengte, gewicht en spiermassa is. Je zult voor jezelf moeten bepalen wat voor jou de juiste balans is.

Ben je benieuwd hoe gezond én lekker dagmenu er per 2200, 1800 en 1600 calorieën uitziet? Dit vind je op de volgende pagina.

Pagina 1/2