Met tegen de wind in fietsen verbrand je maar liefst zoveel calorieën

Nooit meer chagrijnig fietsen

Ja het is natuurlijk superirritant die harde wind, vooral als je er tegenin moet fietsen. Weet je nog, als brugpieper eindeloos het Hollandse weer trotserend op je stalen ros? Misschien haatte je het toen, maar geloof ons: als je dit hebt gelezen vind je tegen de wind in fietsen niet meer zo vervelend. 

Je verbrandt er namelijk een heleboel calorieën mee!

Twee keer zo lang
Het zit namelijk als volgt. Als je normaal gesproken zo’n 40 kilometer per uur fietst, dan verbrand je daar een aantal calorieën mee. Heb je echter tegenwind en kun je door deze tegenhoudende kracht niet sneller fietsen dan 18 kilometer per uur? Dan ben je twee keer zo lang bezig voordat je op je eindbestemming aangekomen bent. Hierdoor verbrand je meer calorieën om van A naar B te komen dan zonder tegenwind.

Harder trappen
Daarnaast zorgt tegenwind ervoor dat je harder gaat trappen; je wilt natuurlijk niet van je fietsje afgeblazen worden. Je bent dus én langer bezig én trapt harder, waardoor je dubbel zoveel calorieën verbrandt. En het aantal is niet mis: fietsen met windkracht 8 is even zwaar als het beklimmen van de Alpe d’Huez. Om even snel te blijven fietsen als zonder wind moet je ongeveer zeven keer zo hard trappen, waardoor je ook zeven keer zoveel calorieën verbrandt.

Maximale calorieverbranding
Nu is zeven keer harder fietsen dan normaal natuurlijk niet echt een mega realistische snelheid; je kunt namelijk niet harder dan je lichaam toelaat. Wel zit je, als je trapt op je maximumsnelheid, op je maximale calorieverbranding. Dit is voor een persoon met een gewicht van 60 kilo 600 calorieën per uur. Voor iemand van 80 kilo is dat 800 calorieën per uur en voor iemand van 90 kilo is dat 900 calorieën per uur. Waait het dus heel hard als je de deur uit moet? Onthoud dan het bovengenoemde!

Lees ook: dit is waarom je eens wat vaker moet gaan wandelen!

Dit bericht bewaren? Pin hem dan op Pinterest

Bron: Women’s Health | Beeld: Astro Arena