Vrouwen betalen gemiddeld 7 procent meer dan vergelijkbaar mannenproduct

Voor toiletartikelen betalen vrouwen gemiddeld 7 procent meer dan mannen

Wanneer we langs de schappen met toiletartikelen lopen valt ons op dat het overgrote aanbod bedoeld is voor vrouwen. Onderin in het schap staan veelal de mannenproducten. Toch is er nog een groot verschil in dit schap. Voor de vrouwenproducten betaal je namelijk gemiddeld maar liefst 7 procent meer in vergelijking met de mannenproducten.

Pink-tax: zo wordt deze prijsverhoging op vrouwenproducten genoemd.

Verschil

Er wordt er simpelweg nog steeds vanuit gegaan dat vrouwen meer aandacht dienen te besteden aan uiterlijke verzorging dan mannen. Bij bijvoorbeeld de HEMA kost een scheergel van 200 milliliter in een donkerblauwe verpakking 1,75 euro. Bij de vrouwenafdeling kost een scheergel van 200 milliliter in een roze verpakking echter 2,50 euro.

Pink-tax

Onderzoek toont aan dat de pink-tax niet alleen wordt toegepast op toiletartikelen. Zo kost bijvoorbeeld speelgoed voor meisjes over het algemeen meer dan voor jongens. Ook betalen vrouwen meer voor een simpele knipbeurt bij de kapper dan mannen, ongeacht de haarlengte van deze personen.

Meer betalen

Genderdeskundige Marjan van Dijk van de Universiteit van Utrecht laat aan Nu.nl weten dat er grote verschillen in de beide geslachten zijn te vinden. “Al vanaf het moment dat een meisje wordt geboren, wordt haar verteld dat ze voorzichtig moet zijn. Jongens daarentegen worden aangemoedigd om risico’s te nemen en stoer te zijn”, aldus Van Dijk. Volgens haar is het daarom ook niet wonderlijk dat vrouwen op een latere leeftijd er niet raar van op kijken dat ze meer moeten betalen voor bijvoorbeeld extra diensten bij een automonteur of bepaalde veiligheidsgadgets voor in de nieuwe auto.

Gedachtengang vrouwen

Ook zouden vrouwen geobjectificeerd zijn om hun uiterlijk dat te danken is aan de negentiende eeuw, waar vrouwen in hogere rangen thuis moesten blijven en niet meer gingen werken. Hierdoor werden vrouwen een object van aanzien en het ‘mooi maken’ van het vrouwen groeide uit tot een industrie op zichzelf. “In Nederland wordt er grotendeels van uitgegaan dat mannen en vrouwen gelijk zijn”, stelt Van Dijk. “Er heerst het idee dat we er niet zoveel meer aan hoeven te doen.” Toch is niets minder waar volgens de genderdeskundige. Vrouwelijke consumenten zijn zich er nog niet van bewust dat ze jaarlijks, ongegrond, zeven procent meer van hun salaris kwijt zijn aan producten en diensten dan mannen. Er zijn vrouwen die zich er wel bewust van zijn, maar hebben niet het idee dat er een alternatief is. Door vrouwen wordt het onderling in stand gehouden dat ze het idee hebben meer geld aan het uiterlijk dienen te besteden en die duurdere shampoo écht nodig hebben.

Wetsovertreding

Hoogleraar Rechtsgeleerdheid en Economie aan de Universiteit van Utrecht, Linda Senden, benadrukt dat de pink-tax gewoonweg een wetsovertreding is. “Europese wetgeving (EU richtlijn 2004/113) verbiedt directe en indirecte discriminatie tussen geslachten bij de toegang tot het aanbod van goederen en diensten”, aldus Senden. “En daar is hier zeker geen sprake van. Het geslacht lijkt bij de pink-tax namelijk de maatstaf te zijn voor het gemaakte onderscheid. Daarmee is dit de vorm van discriminatie die niet gemakkelijk voor rechtvaardiging in aanmerking komt.” Volgens Stenden zou je als consument een klacht kunnen indienen bij het college voor de rechten van de mens. In de praktijk wordt nog maar weinig beroep gedaan op deze wetgeving.

Prijsdiscriminatie

Van Dijk en Stenden zijn het erover eens dat het een stap in de goede richting zou zijn als dergelijke prijsdiscriminatie meer ter discussie zouden worden gesteld en dat dit soort onderscheid niet meer als vanzelfsprekend zou worden gezien. “Ook kunnen we, als vrouwen, ervoor kiezen om gewoon het goedkopere product te kopen en elkaar te wijzen op de prijsverschillen. De ingrediënten en werking verschillen namelijk niet”, sluit Van Dijk af.

Lees ook: Dit zijn de 5 gezondheidsvoordelen van een maand offline gaan

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Nu.nl, Flair | Beeld: Videostill YouTube