Zo ga je als conflictvermijdend persoon om met directere collega’s

conflictvermijdend-persoon

Dit kun je doen als je in die situatie zit

Waar sommige mensen absoluut niet bang zijn om de confrontatie aan te gaan, blijven anderen liever stil zodat conflicten worden vermeden. Behoor jij tot de tweede groep en merk je dat het op je werk problemen oplevert? Wij hebben een aantal handige tips waardoor je als conflictvermijdend persoon goed met directe collega’s om kunt gaan.

Verschillen tussen mensen

Sommige mensen zeggen altijd waar het op staat, zonder bang te zijn voor de reacties van anderen. Ook als dat een conflict oplevert, zullen ze gewoon zeggen wat ze denken. Daartegenover staan mensen die conflicten juist het liefst vermijden en zich dus op de achtergrond houden. Herken jij je daarin? Dan is de kans groot dat je ook op je werk stil blijft. Als je veel collega’s hebt die erg direct zijn, kan dat lastige situaties opleveren. Hoe zorg je ervoor dat de sfeer op de werkvloer goed blijft? Wij geven je een aantal tips.

1. Helder communiceren

Het kan behoorlijk lastig zijn om te communiceren met een collega die een uitgesproken mening heeft. Zeker als dat een mening is die jij niet deelt. Toch is het belangrijk om die persoon en diens mening niet uit de weg te gaan, ook al lijkt dat de makkelijkste optie. Als je dat doet, zal die collega het vermijdende gedrag op een gegeven moment namelijk opmerken. Het kan een confrontatie opleveren, waarbij je de vraag krijgt waarom je diegene vermijdt. Als je niet van conflicten houdt, zit je daar natuurlijk helemáál niet op te wachten. Blijf dus altijd helder communiceren zonder dat je je ergernis te veel laat blijken. Zo zorg je voor een sfeer waarin iedereen diens mening kan verkondigen zonder dat er spanning ontstaat.

2. Grenzen aangeven

Een onderdeel van goede communicatie is het aangeven van grenzen. Dat kan behoorlijk lastig zijn, zeker als je collega’s met hun directe instelling intimiderend overkomen. Toch kan het ook voor een betere band zorgen als je het op een tactvolle manier doet. Geef het bijvoorbeeld subtiel maar duidelijk aan dat je door moet met je werk, ook als die ene doortastende collega maar blijft ratelen. Stel daarbij voor om op een later moment naar diens verhaal te luisteren. Het zorgt er niet alleen voor dat een conflict vermeden wordt, maar ook dat je collega weet dat jij niet bang bent om grenzen aan te geven.

3. Niks onder stoelen of banken steken

Als je als persoon heel direct bent, is de kans groot dat je dat zelf niet doorhebt. Je vindt die manier van communiceren immers heel normaal en kijkt raar op als iemand niet zo direct is als jij. Mensen die op die manier communiceren, zien het liefst dat iedereen dat zo doet. Werk je veel samen met zo iemand? Dan kun je zelf dus gerust wat directer zijn als iets je dwarszit. Zeg meteen waar het op staat, zonder dat je je ergernis de boventoon laat voeren. Geef je collega vervolgens de kans om te reageren en bouw op die manier samen aan een constructief gesprek. Je zult zien dat het behoorlijk oplucht als het probleem niet meer alleen in jouw hoofd zit, maar ook daadwerkelijk is uitgepraat.

Lees ook: ‘Ik ben op date geweest met een collega en nu vind ik hem niet meer leuk’

Wil je dit artikel bewaren? Pin het op Pinterest!

Bron: Ze | Beeld: Unsplash, wocintechchat