‘Koolhydraatarm eten’ waar tóch veel koolhydraten inzitten

Wij hadden geen idee!

Als we doordeweeks wat minder koolhydraten willen eten, schrappen we brood steevast van ons menu. Hoewel het algemeen bekend is dat er veel koolhydraten in een heerlijk bammetje zitten, zijn er ook veel voedingsmiddelen waar veel koolhydraten, maar wat veel mensen niet weten. Wij hebben de lekkernijen waar veel ‘verstopte’ koolhydraten inzitten voor je op een rijtje gezet.

  • Sappen: een glas jus d’orange kan al snel 30 gram koolhydraten bevatten. Bovendien zitten in de meeste sappen veel snelle koolhydraten, waardoor je niet lang een vol gevoel hebt.
  • Rozijnen: hoewel de gedroogde druiven erg gezond zijn -ze bevatten veel goede vitamines zoals en zitten vol met antioxidanten- zijn ze ook een bron van calorieën en koolhydraten. In 100 gram rozijnen zit al 79 gram koolhydraten.
  • Quinoa: dankzij de vele vezels en proteïne is quinoa een goed alternatief voor brood. Maar quinoa bevat wel 39 gram aan koolhydraten per cup.
  • Cocktails: uiteraard kun je je koolhydraten ook drinken. Hoewel bij veel mensen bekend is dat cocktails niet caloriearm zijn, bevatten ze ook aardig wat koolhydraten. Zo’n 16 tot 39 per glas!
  • Glutenvrije producten: mensen verwarren glutenvrij vaak met koolhydraatarm, maar dat is zeker niet het geval. Glutenvrije pasta’s, broden en ontbijtgranen kunnen net zoveel koolhydraten bevatten als producten waar wel gluten inzitten en zijn dus toch niet zo koolhydraatarm als sommigen denken. 

Meer lezen?

Bron: Good Housekeeping | Beeld ter illustratie