6x met deze voedingsmiddelen houd jij je vagina gezond

Dit voedsel heeft een positief effect op het zaakje down-under

Wist je dat de geur en smaak van je vagina beïnvloed worden door wat je eet? Over het algemeen geldt dat fruit en groenten de geur en smaak ten goede komen en alcohol, suiker en vettigheid juist een negatief effect hebben. Etenswaren kunnen niet alleen effect hebben op de geur en smaak van je vagina, maar ook op de gezondheid ervan. Maar wat kun je het beste eten om de gezondheid van je vagina te verbeteren?

Van een paar voedingsmiddelen in het lijstje worden we helemaal blij.

1. Cranberry

Wie weleens een blaasontsteking heeft gehad, weet hoe pijnlijk en irritant dat kan zijn. Om de kans hierop te verkleinen kun je cranberries eten, of cranberrysap drinken. Deze bes voorkomt namelijk dat bacteriën in de blaas en urineweg vast komen te zitten. Veel mensen denken dat cranberries ook helpen om blaasontsteking te genezen, maar dat is helaas niet het geval. Wat dan wel helpt? Een bezoekje aan de huisarts.

2. Yoghurt en kimchi

Kim-wat? Kimchi is Koreaans en bestaat uit gefermenteerde groenten met een friszure smaak. Het zit net als yoghurt vol gezonde bacteriën die je vagina helpen om haar natuurlijke pH-waarde te behouden. Je vagina bestaat uit goede en slechte bacteriën en die horen in balans te zijn. Wanneer deze balans verstoord raakt en er teveel slechte bacteriën zich in je vagina nestelen, kun je last krijgen van bacteriële vaginose. Dit leidt tot klachten als stank, overmatige afscheiding en jeuk. Gefermenteerd voedsel kan dan helpen om de zuurgraad daar beneden te herstellen.

3. Pure chocolade

Kijk, dat is nog eens nieuws waar we blij van worden. Pure chocolade is niet alleen lekker, maar ook nog eens goed voor je! Het zit boordevol magnesium, een mineraal dat je spieren helpt ontspannen. Perfect wanneer je last hebt van menstruatiepijn. Bovendien gaat pure chocolade stemmingswisselingen tegen. De bruine lekkernij zorgt er namelijk voor dat je hersenen meer van het geluksstofje serotonine aanmaken. Win-win!

4. Bladgroenten

Ook wanneer je niet zo dol bent op bladgroenten, doe je er goed aan ze toch af en toe te eten. Groenten als spinazie, boerenkool en sla zijn niet alleen goed voor je algehele gezondheid, maar ook van die van je vagina in het bijzonder. Dat komt omdat deze groenten vol zitten met nitraten. Nitraten helpen de bloedvaten verwijden, waardoor de bloedtoevoer naar je vagina beter wordt. Een pluspunt: je seksleven knapt ervan op!

5. Avocado

De voordelen van avocado’s zijn bij de meeste mensen inmiddels wel bekend. Ze zijn rijk aan vetten, vitamine B6 en kalium. Daarnaast geven avocado’s niet alleen je lunch een boost, maar ook je libido en vaginale flora! Avocado helpt je vagina namelijk om op een natuurlijke manier voor zichzelf te zorgen. Een kwart avocado per dag is al genoeg om verschil te maken. Smeer het op je brood of doe het eens door je smoothie. Je vagina zal je dankbaar zijn.

6. Amandelen

Vaginale droogheid is een veelvoorkomend symptoom van de overgang, maar gelukkig kun je er wel iets aan doen. Vitamine E helpt namelijk om droogheid tegen te gaan. Er bestaan veel oliën en crèmes die vitamine E bevatten, maar deze veroorzaken vaak irritatie wanneer ze direct op de vagina worden aangebracht. Het beste is daarom om voedingsmiddelen te eten die veel vitamine E bevatten, zoals amandelen.

Lees ook: 8x alledaagse dingen die van invloed zijn op je vagina

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Woman and home | Beeld: Unsplash