Echt waar: de meeste Temptation Island-kijkers zijn hogeropgeleiden

En dit recente onderzoek is het bewijs

Het lijkt wel of half Nederland in de ban is van het nieuwe seizoen van het tv-programma Tempation Island. Of je hebt het er openlijk over met al je vriendinnen of misschien ben je wel een stiekeme kijker. In ieder geval is nu gebleken dat meer hoogopgeleide dan lageropgeleide mensen naar Tempation Island kijken. 

Dit is misschien niet de doelgroep die je verwacht bij het tv-programma.

Cijfers stichting Kijkonderzoek

Dat we niet meer om dit populaire amusementsprogramma heen kunnen is inmiddels duidelijk. Volgens het AD trekt elke aflevering van het programma zo’n 720.000 kijkers. En als we vervolgens kijken naar de cijfers van stichting Kijkonderzoek blijkt dat bijna de helft hiervan hoogopgeleid is. Dit kan een HBO- of universitaire opleiding zijn. Een klein gedeelte van de kijkers is lager opgeleid.

Pure entertainment

Het AD vroeg aan programmamaker, Jort Kelder, hoe het komt dat meer hoogopgeleiden naar dit programma kijken. “Ik denk dat hoogopgeleide mensen graag kijken uit verbazing, of puur voor entertainment,’’ aldus Jort Kelder. Hij denkt dat veel mensen er ook gewoon heel hard om kunnen lachen.

Slimme en tactische tv

Ook is er aan televisiewetenschapper Dan Hassler-Forest van de Universiteit Utrecht gevraagd hoe dit kan. Volgens hem kan het programma soms een beetje smakeloos zijn, maar is Temptation Island zeker geen slechte televisie. Het programma zou juist heel slim en tactisch in elkaar gezet zijn. “Het is platvloerse reality, maar op een ironische manier gemaakt waardoor het ook hoogopgeleide kijkers aanspreekt. Het programma is gewoon goed gemaakt. Het bevat surrealiteit, sex, drama, conflict, en een goede voice-over die laat zien dat ook de makers het niet allemaal serieus nemen.” Gewoon prima televisievermaak, dus!

Lees ook: Temptation Island-verleidster Denise vertelt in tranen over deelname: ‘Ik heb er spijt van’

Dit bericht bewaren? Pin hem dan op Pinterest

Bron: AD | Beeld: videostill YouTube, RTL Reality