Op déze manieren kom jij makkelijk van die nare herfst- of winterdip af!

Zo kun jij ook weer van de herfst- en wintermaanden houden!

Zinkt jou de moed in de schoenen als het ‘s avonds eerder donker wordt en word je triest bij het zien van vallende blaadjes en grijze luchten? Dan kan het zijn dat jij één van de velen bent die te maken heeft met een herfstdip. 

Word jij in de herfst neerslachtig, verdrietig, vermoeid, prikkelbaar en heb je nergens meer zin in? Dan kun je te maken hebben met een herfst- of winterdip, ook wel een seasonal affective disorder genoemdZo kom je er vanaf!

1. Ga naar buiten toe
In de herfst en in de winter heb je waarschijnlijk helemaal geen zin om de deur uit te gaan, toch kun je dit maar beter wel doen. Daglicht, of beter gezegd een tekort daaraan, speelt namelijk een grote rol bij het ontstaan van een herfstdip. Een tekort aan daglicht zorgt voor een tekort aan serotine, wat resulteert in depressieve gevoelens. Zorg er daarom voor dat je dagelijks een halfuur in de buitenlucht doorbrengt. Wel als het licht is natuurlijk.

2. Blijf sporten
Ook al kun je je tijdens de herfst en de winter wel iets leukers verzinnen dan sporten (al pepernoten etend op de bank Netflixen bijvoorbeeld), toch is het raadzaam om die sportlegging uit de kast te trekken. Sporten zorgt niet alleen voor de broodnodige energie tijdens de donkere maanden, maar zorgt er ook voor dat er geluksstofjes zoals adrenaline, endorfine en dopamine vrijkomen. En deze heb je nu net nodig!

3. Let op je voeding
Zoals we eerder ook al zeiden heb je in de herfst en winter vaak enorme trek in koolhydraatrijke voeding die onze vermoeidheid tegen gaan. De energiepiek die je daarvan krijgt, is echter van korte duur. Trakteer je lichaam daarom liever op voedingsmiddelen als peulvruchten, vette vis en pure chocolade die ervoor zorgen dat er serotine en dopamine vrijkomen. Zorg er daarnaast ook voor dat je voldoende magnesium, ijzer en zink binnenkrijgt.

4. Ontspan
Probeer daarnaast je lichaam te ontspannen; dit verdien je! En dan bedoelen we niet een avond bakhangen voor de tv, maar activiteiten ondernemen die écht ontspannend werken. Boek daarom een yogaklasje, neem een warm bad of nestel je met een boek en een warme kop thee op de bank. Ook sporten kan voor velen ontspannend werken! Zoek daarom voor jezelf uit wat jou relaxed doet voelen, zet die telefoon uit en plan deze activiteit iedere week in.

Lees ook: dit is de reden waarom je iedere dag 6 seconden zou moeten zoenen

Dit bericht bewaren? Pin hem dan op Pinterest

Bron: Women’s Health | Beeld: Pexels