Winterdepressie: dit zijn de symptomen en met deze 4 tips verhelp je het


Een winterdepressie kun je hieraan herkennen en met deze tips verminder je het

De dagen zijn donker en kort. Veel mensen verlangen daarom ook maar wat graag terug naar de warme, lange zomerdagen. Lijkt het alsof alle energie uit je loopt en je in het najaar nergens zin in hebt? Lijdt je humeur eronder en ben je continu vermoeid? Dan heb je mogelijk last van een winterdepressie.

Een winterdepressie kan zorgwekkender zijn dan vele mensen in het begin denken…

Winterdepressie

Een herfstdag, een winterdip, we hebben er allemaal weleens van gehoord. Je zit niet helemaal lekker in je vel tijdens de steeds kouder wordende herfst- en wintermaanden. Bij een dipje ben je voornamelijk moe, maar gaan de klachten veel verder dan alleen vermoeidheid? Dan is het misschien tijd om aan de bel te trekken. Het is goed mogelijk dat je te maken hebt met een winterdepressie en dit is vergelijkbaar met een ‘gewone’ depressie. Naast dat je vermoeid en prikkelbaar bent, heb je geen energie, ben je futloos en ben je niet vooruit te branden. Ook kan je eetlust worden aangetast wanneer je last hebt van een winterdepressie. Krijg je niets weg óf heb je juist allemaal maar zin in ongezonde dingen? Dan heb je mogelijk te maken met een winterdepressie.

Oorzaken

Een winterdepressie wordt ook wel een seizoensafhankelijke depressie (SAD) genoemd. Deze depressie wordt veelal veroorzaakt door gebrek aan daglicht en kortere dagen. Deze factoren hebben namelijk invloed op de aanmaak van melatonine in de hersenen. Dit hormoon komt vrij wanneer het donker begint te worden, zodat het je lichaam aan kan geven dat het tijd is om te gaan slapen. Een ‘normale’ vermoeidheid wordt hierdoor vooral in de herfst en winter veroorzaakt. Echter maken sommige mensen tijdens deze maanden zoveel van dit hormoon aan, dat ze zich continu moe en chronisch energieloos voelen.

Tips

Om een winterdepressie te verminderen en uiteindelijk te laten verdwijnen gaat tijd overheen. Helaas kun je de depressie niet van het een op het andere moment laten verdwijnen. Wel zijn er een aantal tips en maatregelen die je helpen om geleidelijk aan weer je vrolijke zelf te worden.

1. Daglicht

Zoals eerder stond aangegeven, wordt een winterdepressie onder andere veroorzaakt door het minder wordende daglicht. Het is belangrijk dat je deze vijand probeert te verslaan. Stel jezelf zo lang mogelijk bloot aan het daglicht door bijvoorbeeld je gordijnen overdag open te laten. Ga daarnaast vaker naar buiten, al is het maar een tripje naar de supermarkt.

2. Wintersportvakantie

Een goede manier om de hele dag actief én buiten te zijn is een wintersportvakantie een perfecte oplossing. Mensen die aanleg hebben voor een winterdepressie blijken uit onderzoek enorm op te knappen van een actieve vakantie vol daglicht in de buitenlucht.

3. Lichttherapie

Zit je veelal binnen door bijvoorbeeld je baan? Een speciale lamp, een lichttherapielamp kan je hierbij helpen. Het speciale licht dat deze lampen afgeven, zorgt voor de nodige energie gedurende de dag.

4. Professionele hulp

De stap lijkt altijd groot, maar professionele hulp zoeken om van een winterdepressie af te komen is nergens om je voor te schamen. Ook door het aan bekenden in je omgeving te vertellen waar je mee zit, kan het helpen voor hen om jou beter te begrijpen en kunnen ze hier in het vervolg beter rekening mee houden. Daarnaast is het voor jezelf een grote opluchting om je hart te luchten. Heb je het idee dat je er met mensen in je nabije omgeving niet uitkomt en denk je hulp nodig te hebben van een professional? Dan kan je altijd contact opnemen met je huisarts, zodat er vervolgens gekeken kan worden naar een doorverwijzing naar een professioneel hulpverlener, zoals bijvoorbeeld een psycholoog.

Lees ook: 6 symptomen van het carpaal tunnel syndroom

Dit bericht bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bronnen: Women’s Health | Beeld: Unsplash