Bizar: 1 op de 10 vrouwen heeft geen geld voor maandverband en tampons

Hierdoor ondervinden veel vrouwen problemen in hun persoonlijke hygiëne

Tampons hergebruiken, luiers dragen of het huis niet meer uit durven omdat je alles ‘laat lopen’: wij kunnen ons er weinig bij voorstellen. Toch is het de realiteit voor een hoop vrouwen in Nederland. 1 op de 10 meisjes en vrouwen tussen de 12 en 25 jaar heeft namelijk niet altijd geld om tampons of maandverband te kopen. Dit blijkt uit een onderzoek van Plan International en De Bovengrondse, een platform voor feminisme. 

Bij gebrek aan maandverband en tampons gebruiken vrouwen vaak wc-papier, luiers of oude vodden.

Menstruatie-armoede

Uit het onderzoek blijkt dat 9 procent van de meisjes en vrouwen tussen de 12 en 25 jaar te weinig geld heeft om maandverband en tampons te kopen. De zogenoemde ‘menstruatie-armoede’ heerst voornamelijk onder klanten van de Voedselbank, ongedocumenteerden en daklozen. Vrouwen die geen tampons en maandverband kunnen kopen, krijgen last van irritaties en infecties. “Er komen weleens vrouwen helemaal doorgelekt aan, omdat ze geen producten tot hun beschikking hebben”, laat een hulpverlener van een inloophuis weten aan Hart van Nederland. 

Taboe

Vrouwen die met menstruatie-armoede te maken hebben, moeten creatieve oplossingen bedenken wanneer ze ongesteld zijn. Zo gebruiken ze soms wc-papier, maar ook luiers of vodden. Ook geeft 2 procent van de vrouwen in het onderzoek aan weleens tampons en maandverband te hergebruiken. Volgens Mascha Singeling, programma-manager van Plan International, is menstruatie-armoede meer dan alleen een geldkwestie. “Het gaat ook om het feit dat je niet de juiste informatie hebt of er niet over durft te praten.” Zo laat 20 procent van de meisjes weten dat ze het thuis niet op een normale manier over menstruatie kunnen hebben. En dat is onaanvaardbaar volgens Singeling. “Dat je in Nederland in 2019 niet gewoon over menstruatie kan praten, schokte mij”, laat ze weten aan NOS Radio 1.

Menstruatie-emoji

Plan International en De Bovengrondse willen met hun onderzoek meer aandacht vragen voor onbesproken problemen rondom menstruatie. Ongesteldheid moet volges de organisaties uit de taboesfeer gehaald worden. Sinds kort is daarom ook een menstruatie-emoji ontworpen. De Bovengrondse zamelt daarnaast geld in voor vrouwen die te maken hebben met menstruatie-armoede.

Lees ook: Fikse boete voor restaurant dat ‘speciaal vrouwenmenu’ hanteert 

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Plan International, Hart van Nederland | Beeld: Unsplash