Dít zijn de voordelen van sporten tijdens je menstruatie


Het kan de pijn verlichten

Veel vrouwen hebben last van kwaaltjes wanneer ze ongesteld zijn. Buikpijn, rugpijn of een opgeblazen gevoel passeren regelmatig de revue wanneer je rijdt op de katoenen pony. Het liefst kruip je dan ook onder de dekens en zet je je favoriete serie op. Toch is het goed voor je om je in het zweet te werken in de sportschool tijdens je menstruatie.

Het kan als een ware nachtmerrie klinken, als je moet sporten terwijl je ongesteld bent. Maar sporten kan kwaaltjes die je hebt tijdens je menstruatie verlichten. Heb je bijvoorbeeld last van een opgeblazen gevoel? Ga dan juist naar de sportschool. Wanneer je zweet verlaat water je lichaam en kan dit je opgeblazen gevoel verminderen. Meer weten over waarom je juist moet sporten wanneer de rode vlag uithangt? Lees de voordelen hieronder.

  • Pijnverlichtend: wanneer je sport, maakt je lichaam endorfine aan waardoor het de ongesteldheidspijn zal verlichten.
  • Je haalt meer uit je training: doordat je hormonencyclus verandert, is het makkelijker om vet te verbranden wanneer je ongesteld bent.
  • Minder vloeien: duik jij regelmatig de sportschool in? Dan kan je hierdoor zorgen dat je menstruatie minder zwaar wordt en zal je bovendien minder bloed verliezen.

Let wel op: probeer yoga te vermijden wanneer je ongesteld bent. Hoewel yoga heel rustgevend is, kun je beter niet in de Cobra of de Neerwaartse Hond positioneren wanneer het vloed is op de rode zee. Niet alleen wordt de storm op zee erger, maar sommige posities kunnen de druk op de baarmoeder vergroten waardoor je extra buikpijn kunt krijgen.

Kun je het overigens niet opbrengen om je in het zweet te werken in de sportschool? Maak dan een lange wandeling of ga een stukje fietsen. Zo krijg je toch de nodige lichaamsbeweging.

Lees ook: ’s Ochtends of ’s avonds sporten? Dit is het beste voor je!

Dit bericht bewaren? Pin hem dan op Pinterest

Bron: Elle | Beeld: Pixabay