Deze 12 zogenaamd ‘gezonde’ voedingsmiddelen zouden voedingsdeskundigen nooit eten

En jij zou deze voedingsmiddelen ook niet moeten eten!

Door slimme marketingtrucjes en aanbevelingen van bekende Instagrammers worden bepaalde voedingsmiddelen een hype. Zo hebben we het chiazaad, de quinoa en de avocado de revue al gepasseerd. Helaas zijn niet alle ‘superfoods’ even gezond. Deze zogenaamde gezonde voedingsmiddelen zouden voedingsdeskundigen nooit eten.

En ze zouden het jou ook nooit aanbevelen.

1. Detox sapkuren

Sommige mensen doen één keer in de zoveel tijd aan een sapkuur om zo hun lichaam te detoxen en gifstoffen kwijt te raken. Volgens voedingsdeskundigen is een dergelijke detoxkuur klinklare onzin; ten eerste is er geen fysiologisch fenomeen als een detox en ten tweede zitten de sapjes door het fruit vaak vol met suikers terwijl de vezels missen.

2. Light pindakaas

Light pindakaas staat ook niet op het lijstje van de voedingsdeskundige. Pindakaas bevat van nature veel vet en om dit ‘light’ te maken moet er vet uit het product worden gehaald. Net als met andere light producten moet daarvoor wel wat in de plaats komen en vaak wordt suiker toegevoegd om de smaak te behouden. Ga dus liever voor de natuurlijke producten.

3. Proteïnepoeder

Je kunt geen Instagramkanaal van een bekende fitgirl openen of je struikelt over de aanprijzingen voor eiwitpoeders. De grootste onzin, aldus diëtisten. We eten allemaal genoeg proteïne binnen en zelfs de meest fanatieke sporters hoeven hun eiwitinname niet per se te verhogen. Ook wordt er aan eiwitpoeder vaak een zoet smaakje toegevoegd en dus suikers of zoetstoffen.

4. Cruesli met ‘natuurlijke’ suikers

Klinkt hartstikke leuk natuurlijk, die cruesli met agavesiroop of honing. Klinkt veel gezonder dan cruesli met suiker. Agavesiroop en honing zijn echter ook gewoon vormen van suiker, dus laat je niet verleiden tot deze zogenaamde gezonde keuzes. Kies liever voor muesli of havermout zonder suiker en voeg naar smaak zelf een beetje honing of bijvoorbeeld zoet fruit toe.

5. Glutenvrije producten

Veel mensen eten tegenwoordig glutenvrije producten omdat ze denken intolerant of gevoelig hiervoor te zijn. In plaats daarvan eten velen glutenvrije producten en denken ze dat deze gezonder zijn. De glutenvrije producten bevatten echter vaak meer calorieën dan de originele variant.

6. Vetvrije crackers

Wanneer we ergens het label ‘vetvrij’ op zien staan zijn we van mening dat we er meer van kunnen eten. Ondertussen onderschatten we het aantal calorieën dat we naar binnen werken. Dit terwijl bij ‘gewone’ producten dit niet hebben en hierbij onze porties wel onder controle.

7. Vezelrijke repen

Vezelrijke repen met een gezond imago zoals mueslirepen zijn eigenlijk verwaarloosde koekjes met een hoge caloriewaarde. Vaak zitten er heel veel zoetstoffen in de repen. Deze kunnen een opgeblazen gevoel veroorzaken. Kies liever voor natuurlijke producten waar echt veel vezels in zitten zoals rijst, volkoren granen en bonen.

8. Suikervrije saladedressings

Net als alle andere suikervrije producten moet de suiker die uit het product is gehaald vervangen worden door iets anders zoals zoetstof of andere bronnen van suiker. Maar liever zelf een dressing van bijvoorbeeld een beetje yoghurt en tuinkruiden.

9. Light frisdrank

Grote kans dat je weleens buikpijn hebt gekregen na het drinken van een blikje cola light. Dit komt doordat er allerlei chemicaliën en zoetstoffen aan de drank moeten worden toegevoegd om deze zoet te maken. Hier krijg je niet alleen buikpijn, maar ook zin in andere zoetigheid van.

10. Smoothies

Nog iets wat voedingsdeskundigen liever links laten liggen, zijn smoothies. In smoothies mag dan wel veel fruit zitten, dit betekent niet dat ze gezond zijn. Een smoothie zit boordevol suiker en de vezels die in een normaal stuk fruit zitten missen. Daarnaast krijg je in één klap heel veel calorieën binnen. Je eet normaal gesproken immers ook niet drie sinaasappelen in één keer.

11. Groentechips

Klinkt veel gezonder dan gewone chips natuurlijk, maar de werkelijkheid is dat groentechips boordevol aardappel, olie en zout zitten. Precies, net als gewone chips.

12. Yoghurt met een fruitsmaakje

Klinkt heel gezond, want wat is er nu ongezond aan yoghurt en fruit? Niets, alleen wordt er aan yoghurt met een fruitsmaakje vaak heel veel suiker toegevoegd. Een gezondere keuze is dan om gewoon yoghurt te combineren met, je raadt het al, vers fruit. Neem bijvoorbeeld aardbeien en bananen, die zijn heerlijk zoet!

Lees ook: Wil je afvallen? Eet dan ’s avonds koolhydraten

Dit bericht bewaren? Pin hem dan op Pinterest

Bron: Elle | Beeld: Pixabay