Een paar kilootjes kwijtraken? Dan moet je schijnbaar vaker uitslapen…

Slapend slank worden!

Houd jij ook zo ontzettend veel van afvallen zonder dat je er enige moeite voor hoeft te doen? Wij ook. We waren dan ook uiterst verheugd toen we hoorden dat je kunt afvallen van uitslapen. Kan het beter?

Afvallen was nog nooit zo makkelijk.

Eten, bewegen en slapen

Over het algemeen is het verliezen van gewicht danwel vet gestoeld op drie pijlers: gezond eten, veel bewegen en een goede nachtrust. De eerste twee zijn nog wel redelijk makkelijk vol te houden, maar over het algemeen lukt het ons niet echt om iedere dag voor een goede nachtrust te zorgen. Toch is dat misschien wel één van de meest belangrijke onderdelen van het afvalproces. De wetenschap durft zelfs zo ver te gaan door te zeggen dat slapen beter is dan sporten.

Obesitasgenen

Dit zit namelijk zo: een nachtrust van negen uur zou de genen die verantwoordelijk zijn voor obesitas onderdrukken. Te weinig slaap leidt tot het omgekeerde effect. Daarnaast is bewezen dat minder dan zeven à acht uren slaap per nacht leidt tot een hoger vetpercentage. Mensen die zes uur per nacht slapen -en geloof ons, dat zijn er veel- hebben maar liefst 27% meer kans op overgewicht. Bij mensen die maar vijf uur per nacht slapen ligt dit percentage nog hoger: zij hebben maar liefst 73% kans op het ontwikkelen van overgewicht.

Hormoonhuishouding

Wanneer je een slechte of korte nachtrust hebt, gaan er allerlei processen in je lichaam aan de gang die het afvalproces in de weg zitten. Bij mensen die weinig slapen worden namelijk hogere niveaus van het stresshormoon cortisol gedectecteerd. Door het stresshormoon wordt vet vaak rondom je maag opgeslagen. Daarnaast wordt je hormoonhuishouding volledig in de war geschopt door een slechte nachtrust waardoor we meer gevoelens van honger naar calorierijke voedingsmiddelen kunnen hebben.

Lees ook: Belangrijk om te weten: zó merk je dat je baarmoederhalskanker hebt

Dit bericht bewaren? Pin hem dan op Pinterest
Bron: Gatsby | Beeld: Pexels