Tabakoloog onthult wat de beste manier is om te stoppen met roken

Zo lukt het je wél om van je verslaving af te komen

We weten allemaal écht wel dat roken helemaal niet goed voor je is, dus de zoveelste preek over hoe slecht die nicotinestaafjes zijn, besparen we je. Wil jij echter al enige tijd stoppen, maar weet je niet zo goed hoe je dit moet doen? Dan ben je op de juiste plek gekomen. Tabakoloog Laura Jacobs geeft namelijk tips voor het stoppen met roken.

Stoppen met roken is lastig, maar zo wordt het hopelijk net wat minder moeilijk.

Stoppen
Stoppen met roken is voor velen niet iets wat van de een op de andere dag gerealiseerd kan worden. En dat blijkt uit de tips van Laura Jacobs ook helemaal geen goed idee. Zo vertelt ze aan HLN dat je het beste kunt kiezen voor een bepaalde dag om zo niet in te verleiding te komen wanneer je je bijvoorbeeld in een stressvolle situatie bevindt. Wil je weten hoe je het stoppen dan wel moet aanpakken? Dit zijn de vijf tips van Jacobs:

Opschrijven 
Schrijf de voor- en nadelen van het roken op. Denk hierbij ook na over de voor- en nadelen van stoppen zelf. Je kunt dit briefje bij je dragen zodat je dit altijd kunt lezen wanneer je een zwak moment hebt.

Zoek een mederoker die wil stoppen
Wil je stoppen met roken? Ga dan op zoek naar iemand die ook wil stoppen. Samen sta je letterlijk sterker. Diegene kan je aanmoedigen, maar weet ook precies wat jij doormaakt. Je kunt er op die manier voor elkaar zijn.

Kies een datum 
Besluit voor jezelf wat je stopdatum is, maar zorg er wel voor dat deze datum niet te ver in de toekomst ligt. Kies ook voor een dag waarop je niet veel stress zult hebben of risicosituaties. Stoppen wanneer je net op vakantie gaat is bijvoorbeeld niet handig. Denk ook na over andere motiverende factoren, bijvoorbeeld een (professioneel) begeleider. Of denk aan iets waarmee je jezelf kunt belonen.

Nieuwe hobby
Wanneer je bezig bent met stoppen, denk je continu aan het roken. Zorg er daarom voor dat je jezelf bezig houdt en kies nieuwe gezonde gewoontes. Kijk hierbij ook af bij mensen die niet roken. Wat doen zij bijvoorbeeld wanneer zij zich gestresst voelen?

Kalm blijven 
Jacobs stelt dat er niet iets bestaat als ‘slechts één sigaret’. Blijf kalm wanneer je de fout in bent gegaan en denk niet: ‘als ik nu toch heb gerookt, kan die andere sigaret ook wel. Morgen stop ik wel’. Laat je niet ontmoedigen door die ene sigaret die je toch hebt gerookt.

Lees ook: Dit is waarom je beter geen cola light kunt bestellen in het vliegtuig

Dit bericht bewaren? Pin hem op Pinterest

Bron: HLN | Beeld: Pexels