Wat is visceraal vet precies en hoe kun je ervanaf komen?

 visceraal vet

Visceraal vet is een van de twee soorten buikvet die je hebt

Ons lichaam heeft natuurlijk vet nodig, maar te veel is nooit goed. Het is met name belangrijk om niet te veel visceraal vet te hebben. Niet omdat je dan voldoet aan de westerse schoonheidsidealen  – want kom op, we zijn allemaal prachtig! – maar simpelweg omdat dit soort buikvet ongezond is.

Wat is visceraal vet?

Visceraal vet is het vet dat zich in de buikholte bevindt, rondom je organen. Om die reden is het ook een goed soort vet, want het vet beschermt je organen tegen schadelijke stoffen van buitenaf. Het is een van de twee soorten buikvet die we hebben: onderhuids buikvet en visceraal buikvet. Echter, het is erg belangrijk voor je gezondheid om niet te veel visceraal vet te hebben.

Te veel visceraal veel

Heb je te veel visceraal vet? Dan drukt dit je buikwand naar buiten, dit resulteert met name bij mannen in de zogenoemde bierbuik. Je buik ziet er dan opgeblazen en dik uit, maar de huid is strak. Dit komt omdat deze vetlaag zich onder de buikspieren bevindt en niet daarboven, zoals bij onderhuids buikvet wel het geval is. Overigens kunnen ook mensen met een gezond gewicht te veel visceraal vet hebben.

Gevaren te veel visceraal vet

Het viscerale vet zit dus rondom je organen en dat maakt een teveel aan deze vetsoort ook zo gevaarlijk. Het kan het functioneren van je organen belemmeren, waardoor het risico op een hartaanval, een beroerte, diabetes en borst- en darmkanker toeneemt. Ook beïnvloedt het je hormonen en die hormonen verstoren het vetverbrandingsproces. Het resultaat: inderdaad, je slaat nog meer vet op.

Wat te doen tegen te veel visceraal vet?

Dat was in een notendop wat visceraal vet ongeveer is. We weten dus dat we het wel degelijk nodig hebben: het beschermt immers je organen. Maar we weten ook dat te veel slecht voor je organen is. Vermoed je dat je te veel visceraal vet hebt? Dan is het verstandig om meer te bewegen en verantwoord te eten.

Voedingsmiddelen

Probeer suikerrijke producten te laten staan als je die nu veel eet, denk aan snoep, koek, frisdrank en taartjes. Het is daarentegen verstandig om meer omega 3-houdende voedingsmiddelen op het menu te zetten. Uit onderzoek blijkt dat omega 3-vetten het lichaam stimuleren om visceraal vet te verbranden. Nog iets wat visceraal vet kan verminderen; vezels. Uit onderzoek blijkt dat mensen die veel vezels eten, gemiddeld gezien een lager buikvetpercentage hadden.

Bewegen

Het maakt niet eens uit op welke manier je beweegt, als je maar beweegt. Wandelen, zwemmen, joggen, skeeleren: elke vorm van bewegen helpt om de verbranding van buikvet in werking te zetten. Probeer daarom elke dag een half uurtje te blokken voor sport. 

Niet stressen

Daarnaast is het ook belangrijk om te zorgen dat je je goed voelt. Stress je? Dan maakt je lichaam het stresshormoon cortisol aan en dit hormoon slaat juist extra vet op. Zorg daarom ook voor voldoende ontspanning en voor een goede nachtrust.

Lees ook: Buikvet verminderen? Dan kun je deze 10 dingen het beste eten en drinken

Bron: Puur figuur | Beeld: Pixabay