Alles-in-één: zo train je je buikspieren tijdens het wandelen

wandelen buikspieren

Zo werk je tijdens je dagelijkse wandeling ook nog eens aan sterkere buikspieren!

Wandelen is een heerlijke bezigheid om je hoofd leeg te maken en aan je dagelijkse beweging te komen, maar er valt nog meer uit te halen. Tijdens je blokje om kun je namelijk een paar simpele oefeningen doen om te werken aan een sterkere core.

Verschillende oefeningen

Deze zeven oefeningen voor je buikspieren kun je gewoon doen tijdens het wandelen. Hoewel je sommige bewegingen bijna ongemerkt kunt doen, zul je met de andere misschien een paar gekke blikken krijgen. Maar als je dit samen met je wandelmaatje doet, dan zal iedereen al snel zien dat jullie hartstikke goed bezig zijn om het meeste uit jullie wandelworkout te halen.

Heuvels

Kun je een wandeling maken door een heuvelachtig park of natuurgebied? Dan train je niet alleen je billen, ook je buikspieren worden hiermee aan het werk gezet. En je verbrandt er ook nog eens meer calorieën mee dan met een vlak parcours. Sla die steile hellingen voortaan dus niet meer over.

Met de armen zwaaien

Dit is er ook eentje die je makkelijk kunt toepassen. Wandel stevig door en zwaai daarbij met de armen. Let goed op dat je je buik aanspant bij het zwaaien, en dat de beweging niet vanuit je onderlichaam komt. De armzwaai zorgt ervoor dat je buik en bovenlichaam ook een goede training krijgen tijdens je ommetje.

Buik in, rug recht

Let bij je volgende wandeling eens goed op je houding. Houd je rug recht en trek je buik een beetje in. Het moet voelen alsof je je ribbenkast omhoogtilt en vervolgens naar binnen trekt, zodat er niet te veel druk op de heupen komt te staan. Door je core op deze manier aangespannen te houden, zul jij je buikspieren wel voelen na een wandeling.

Boksen

Zonder sportkleding en bokshandschoenen kan het er voor de voorbijganger wat vreemd uitzien, maar laat je niet tegenhouden. Deze simpele oefening is namelijk hartstikke goed voor een sterke core. Span de buikspieren goed aan en stoot je armen dan twintig keer vooruit, alsof je aan het boksen bent. Stoot dan nog eens twintig keer boven je hoofd. Herhaal meerdere keren tijdens het wandelen voor het beste resultaat.

Benen recht houden

Probeer eens een stukje te lopen terwijl je je benen zo gestrekt mogelijk houdt, als een soort ‘robotloopje’. Houd wederom je rug recht en trek je navel naar binnen. Til je voet ongeveer een halve meter van de grond. Je kunt dit een paar minuten afwisselen met ‘gewoon’ lopen tijdens je wandeling.

Knieheffen

Je kent ‘t vast wel als je een keer bij een fitnessles bent geweest: knieheffen. Breng je knie omhoog richting je elleboog. Blijf rechtop staan en wissel steeds van kant. Probeer tijdens je wandeling drie keer één minuut te knieheffen.

Hakken-billen

Probeer tot slot eens af en toe een minuut te lopen waarbij je je hakken naar je billen brengt. Je raadt het al: houd je core hierbij zo stabiel mogelijk, zodat je ook echt je buikspieren gebruikt.

Lees ook: Zo lang moet je wandelen om een halve kilo af te vallen

Bron: Margriet | Beeld: Pexels