Over jezelf opscheppen? Zo doe je dat op een gezonde manier

opscheppen

Wat vind jij: moet over jezelf opscheppen gewoon kunnen?

In Nederland hebben we allerlei gezegden over uitslovers. Met je kop boven het maaiveld uitsteken, hoge bomen die veel wind vangen, en ga zo maar door. Maar eigenlijk is het soms helemaal niet zo erg om een beetje over jezelf op te scheppen. Het ligt er alleen net even aan hóe je dat doet.

Ongemakkelijk

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Toch? In Nederland zijn we niet zo van het uitsloven en uitblinken. Maar dat betekent soms ook dat we vergeten stil te staan bij onze successen. Waarom zou je immers moeten vieren dat je ergens goed in bent? Nou, dat heeft verschillende redenen. Zo legt Cosmopolitan bijvoorbeeld uit dat wat voelt als ‘opscheppen’ eigenlijk gewoon het communiceren van je succes is. En dat kan zorgen voor meer waardering, meer respect, en meer kansen.

Simpel uitgelegd: ben je ergens goed in? Als je dat niet aan je baas laat weten, dan zal deze je natuurlijk niet betrekken bij nieuwe projecten waar jouw skills nodig zijn. En zo krijg je niet de kans om jezelf te bewijzen. Kortom, opscheppen kan heel nuttig zijn. Maar dan moet je dat wel op een gezonde en nette manier doen.

Stap 1: beseffen

Expert Meredith Fineman schrijft bij Cosmopolitan: “Je prestaties zijn het waard om over te praten! Ook als je geen grote award in de wacht hebt gesleept, kun je het hebben over je successen.” Zo weten degenen die de macht hebben over promoties, salarisverhogingen en je carrière beter wat ze aan je hebben, legt ze uit.

De reden dat dit ongemakkelijk kan voelen, is omdat we vaak het idee hebben dat we helemaal niet zo goed zijn als anderen denken. Dat heet ook wel ‘Impostor Syndrome‘. Die angst speelt ook mee als je het over je succes wilt hebben. Maar Fineman zegt hierover: “Daar bang voor zijn is júist een teken dat je goed bezig bent. Het is een goed teken dat je op jezelf reflecteert, want echt middelmatige presteerders zullen dat niet doen.”

Stap 2: accepteren

Vervolgens is het tijd om te accepteren dat opscheppen er een beetje bij hoort. Eigenlijk weten de mensen om je heen vaak niet zo goed waar je nu écht mee bezig bent, tot je er zelf over begint. Zo is opscheppen dus gewoon een stukje communicatie. Heb je een project goed afgerond? Goede cijfers geboekt? Een bijzondere deal gesloten? Heb het erover! “Zo houd je niet alleen je collega’s op de hoogte van je werk, maar inspireer je hen ook”, deelt Fineman.

Stap 3: vieren

Je mag er best een punt van maken dat je een succesje op je naam kunt schrijven, laat Fineman weten. “Bel bijvoorbeeld een vriend om samen je prestatie te vieren, of houd een lijst bij van alles waar je mee bezig bent, zodat je deze met de relevante mensen kunt delen.” Ten slotte deelt ze dat het belangrijk is dat je weet wát mensen van je willen horen. Wil je baas bijvoorbeeld graag rapporten en cijfers zien? Dan is een telefoongesprek niet zo effectief als een mailtje met een duidelijk document. Durf dus na te vragen wat mensen van je willen horen. Enne, je bent natuurlijk zó goed bezig, dat dat sowieso goedkomt. Succes!

Lees ook: Aha! Waarom je tijdens een kantoorbaan vaak extra honger hebt

Wil je dit artikel bewaren? Pin het op Pinterest!

Bron: Cosmopolitan | Beeld: Unsplash, Brooke Lark